Debatt

"Väginvesteringar är mer lönsamma än järnvägsinvesteringar"

DEBATT. Det är trist att behöva konstatera hur samhällsekonomiskt viktiga väginvesteringar trängs undan av mindre transportslag och olönsamma investeringar. Det skriver Motorbranschens riksförbund med anledning av Trafikverkets inriktningsunderlag.

"Nästan alla transportbehov tillgodoses med vägtrafik: cirka 87 procent av alla personkilometrar och ungefär lika stor andel av transporterade ton gods."
"Nästan alla transportbehov tillgodoses med vägtrafik: cirka 87 procent av alla personkilometrar och ungefär lika stor andel av transporterade ton gods."Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Charlie Magnusson
Informationschef, Motorbranschens riksförbund (MRF)


Debatten som följt på Trafikverkets presentation av inriktningsunderlaget inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen är märklig. Den handlar i väldigt liten utsträckning om det transportslag som utgör stommen i det svenska transportsystemet och väldigt mycket om jämförelsevis marginella transportslag som till exempel tåg och flyg.

Snart fossilfri

Nästan alla transportbehov tillgodoses med vägtrafik: cirka 87 procent av alla personkilometrar och ungefär lika stor andel av transporterade ton gods (som transportpolitiskt är relevantare än tonkilometer). Resten delas av mindre transportslag som båt, tåg, flyg och tunnelbana.

Trafikverket redovisar att biltrafiken kommer att öka mångdubbelt mer än andra transportslag i framtiden i absoluta tal. Tidigare skulle detta kunnat ses som ett problem. Nu ser vi hur Sverige är ett av de länder i världen där elektrifieringen av biltrafiken går snabbast och biltrafiken kommer inom överskådlig tid att vara i stort sett fossilfri. Nära 100 procent av nybilsförsäljningen kommer redan inom tio år att bestå av laddbara bilar.

"Extremt olönsamt"

Elbilsrevolutionen tillsammans med de fakta som finns i Trafikverkets rapport borde få alla att förstå att nästa planperiod är bilens planperiod.

Charlie Magnusson
Informationschef, Motorbranschens riksförbund

Därför är det trist att behöva konstatera hur samhällsekonomiskt viktigare och lönsammare väginvesteringar trängs undan av andra mindre transportslag och olönsamma investeringar. Trots den marginella rollen i transportsystemet ska enligt Trafikverkets förslag minst 80 procent av alla investeringar förbrukas på järnväg. Detta samtidigt som Trafikverket konstaterar att även bortsett från höghastighetståg är väginvesteringar mer lönsamma än järnvägsinvesteringar.

När det gäller banor för höghastighetståg vädjar Trafikverket till regeringen att slippa hantera detta i planen. Projektet är extremt olönsamt och så dyrt att de skulle orsaka betydande samhällsekonomiska skador genom att tränga ut viktigare satsningar. De konstaterar också att godstransporter på järnväg är särskilt dåliga på att täcka sina samhällsekonomiska kostnader.

Negativt för landsbygden

Häpnadsväckande är också att det stora statliga vägnätet (99 000 kilometer) bara får ett underhållsanslag som är något större än det lilla järnvägsnätet (14 000 kilometer). Detta leder till att standarden på landsbygdens vägnät kommer att falla under planperioden och samtidigt varnar Trafikverket för att landsbygdsbor och låginkomsttagare drabbas hårdast av höjda drivmedelspriser.

Riksrevisionen har påpekat att det nya bonus-malus-systemet ger bonusar till storstäder och malusskatter till landsbygden. Sammantaget är den transportpolitik som nu föreslås mycket negativ för befolkningen utanför storstäderna.

Meningslöst ur klimatsynpunkt

Detta märkliga upplägg motiveras med klimatpolitiska argument. Men Trafikverket skriver rent ut att detta är fel. De konstaterar om de ambitiösa järnvägsinvesteringar som är beslutade i den nationella infrastrukturplanen följande: ”De investeringar vars klimateffekter beräknats kostar tillsammans nära 170 miljarder kronor, och beräknas minska transportsektorns klimatutsläpp med omkring 0,1 procent.” Det vill säga helt meningslöst ur klimatsynpunkt.

Sveriges främste expert på transporter och miljö, Per Kågeson, skriver i Ny teknik att de positiva klimatkalkylerna som presenterats för höghastighetstågen är ett falsarium.

Bilens planperiod

Elbilsrevolutionen tillsammans med de fakta som finns i Trafikverkets rapport borde få alla att förstå att nästa planperiod är bilens planperiod och att detta bör vara utgångspunkten för planeringen.

Lägg fokus på hur laddinfrastrukturen och elförsörjningen ska byggas ut. Hur ska de ökade behoven av parkeringsplatser säkerställas? Stimulera produktionen av biodrivmedel i Sverige, inte bara import. Inse betydelsen av laddhybrider under många år framåt i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten:

"Ska Sverige styras av politiska mål eller linjalpolitiker?"

Det är politikers uppgift att forma framtiden. Trafikverkets trubbiga verktyg duger inte som beslutsunderlag, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.

Trafikverket: Prognoser innebär inte rekommendationer

Det förekommer flera grundläggande missuppfattningar i Järnvägsfrämjandets debattartikel. Prognoser utgör vare sig politiska rekommendationer eller visioner för trafik- och samhällsplanering, skriver Trafikverket.

Debatt: Trafikverket – bromskloss för klimatomställningen

Trafikverkets förslag konserverar vägtrafikens skadligt dominerande roll och beaktar inte järnvägens överlägsenhet. Är det trafikpolitiker som styr Trafikverket eller är det tvärtom? Det skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00