Debatt

"Släpp taximarknaden fri – skapa tusentals jobb"

DEBATT. Muf vill ta bort taxilicensen, taxitrafiktillståndet, taxameterkravet och kravet på prisdekaler i rutan. Det blir vinst för både miljö och sysselsättning, skriver Muf:s ordförande Benjamin Dousa.

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Benjamin Dousa
förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet, Muf
 
 
En halv miljon personer under 25 år har körkort. Tre fjärdedelar av dem har tillgång till en bil.  Politiker pratar ofta om hur viktigt det är med körkort för att kunna få ett jobb. För de som bor där bussen bara går några gånger per dag blir körkortet livsviktigt. Men många som annars hade kunnat jobba sitter fast i utanförskap på grund av föråldrade regler som regeringen prioriterar högre.
 
Många har satsat för att kunna ta körkort – vilket i snitt kostar 15 000 kronor. För den som inte har hjälp av en förälder att övningsköra blir kostnaden lätt det dubbla. Regeringen har beslutat att subventionera kostnaden med statliga lån. Samtidigt förbjuder de att man använder bilen för att tjäna pengar när man väl har fått körkort. En bil står stilla i snitt 96 procent av tiden. Trots det är det förbjudet att skjutsa folk mot betalning med vanliga bilar. Det är ett stort slöseri med resurser och berövar unga stora möjligheter.

Orimlig tröskel

Att skjutsa någon mot betalning kallas svarttaxi – oavsett om man betalar skatt. För att köra taxi krävs att antal tillstånd med långa väntetider på 3–4 månader och höga kostnader på upp mot 6 000 kronor. Svårast av allt, inte minst för unga, är kravet på ett kapital på 100 000 kronor. Det är en orimlig tröskel för den som vill bidra till den lokala ekonomin genom att erbjuda körningar under kvällar och helger.

Ett mer effektivt användande av bilarna har också en stor miljöeffekt. Nästan hälften av en bils utsläpp kommer från produktionen. Skulle tillgängligheten till taxitjänster öka skulle färre ha egna bilar. Då skulle utsläppen från bilar minska drastiskt.

Särintressen styr

I rapporten En taxi på varje garageuppfart (Timbro) beskriver Gustaf Palmér hur en avreglerad taximarknad skulle öppna stora möjligheter, för alla unga som i dag har en bil. En avreglering skulle förenkla för alla som vill erbjuda tjänster med sin bil, och samtidigt öka tillgänglighet och sänka pris för de som bor där vanlig taxi är dyr och svår att få tag i.

För att göra det måste man våga ta steget in i nutiden, och inte klamra sig fast vid särintressen och mer än hundraåriga lösningar. Muf vill ta bort taxilicensen, ta bort taxitrafiktillståndet, ta bort taxameterkravet och ta bort kravet på prisdekaler i rutan – krav som bygger på att det inte finns appar.

1800-talsteknik

Appar som spårar bilens position och där man kan rapportera dåliga upplevelser gör det säkrare och enklare än någonsin att organisera taxitjänster. Regeringen har missat den utvecklingen. De vill hålla fast vid 1800-talsteknik och behålla alla krångliga, onödiga och planekonomiska licenser. Regeringen tvingar unga till fattigdom och förstör för alla som vill kunna få en säker och prisvärd resa hem.

Dokumentation

Debatt på Altinget

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vill du medverka i debatten? Kontakta debattredaktionen på [email protected]


Nämnda personer

Benjamin Dousa

Tillträdande vd Företagarna

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00