Debatt

"Skärpning, klimat-nonchalanten Skistar"

DEBATT. Klimatförnekarna är i stort sett borta från den svenska debatten. Fram träder istället klimat-nonchalanterna, som rycker på axlarna åt klimathoten eller omfamnar dem för att de kortsiktigt är bra för affärerna. I främsta ledet står Skistar AB, skriver Mattias Goldmann och Erik Huss, från Fores och Protect Our Winters Sverige.

Mattias Goldmann, vd, tankesmedjan Fores och&nbsp;<span>Erik Huss&nbsp;klimatkommunikatör, tankesmedjan Fores och senior advisor, Protect Our Winters Sverige.</span>
Mattias Goldmann, vd, tankesmedjan Fores och Erik Huss klimatkommunikatör, tankesmedjan Fores och senior advisor, Protect Our Winters Sverige.Foto: Fores
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Mattias Goldmann
vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Erik Huss
klimatkommunikatör, tankesmedjan Fores och senior advisor, Protect Our Winters Sverige

I en pågående, omfattande reklamkampanj uppmanar Skistar oss till att ”Ta flyget till fjällen”, ”Lämna bilen hemma och ta flyget till våra skidorter, enkelt och bekvämt.” Bakom budskapet finns 50 procent av Sveriges skidorter, räknat i antal besökande; Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken.

Kvar på tvivlarnas bänk

Denna tondövhet efter sommarens intensiva debatt om behovet av mer hållbart flygande går igen i Skistars verksamhetsberättelse, där vision, affärsidé och mål är kliniskt befriade från mätbart samhällsansvar. Medan forskarna slår fast att den senaste tidens extrema väder är kopplat till klimatförändringarna, så sitter Skistar kvar på tvivlarnas bänk, och anger i sin verksamhetsberättelse att ”Följderna av växthuseffekten har debatterats under ett antal år."

Vi måste hejda klimatförändringarna för att kunna behålla vår livsstil, med underbar skidåkning i de svenska fjällen. När skidsäsongen börjar, bör Skistar visa att de har förstått det.

”Skistar ska genom ett aktivt miljöarbete tillse att verksamheten ger minsta möjliga negativa miljöbelastning”, är det mest konkreta vi bjuds på i verksamhetsberättelsen, i tider där andra aktörer sedan länge har konkreta klimatmål, slutår för fossilanvändning i linje med Fossilfritt Sveriges utmaningar, eller fullständig klimatkompensation även för sådant som inte formellt ingår det egna ansvaret.

Cynisk inställning till klimatet

Hur kan en aktör vars själva grundförutsättning är temperaturkänslig snö vara så efter i klimatfrågan? Kanske står svaret i den av vd signerade verksamhetsberättelsen där Skistar slår fast att ”En lägre efterfrågan kan även uppstå under vintrar med långvarig kyla och ett bra snöläge i de södra befolkningstäta delarna av Skandinavien, då snö, kyla och skidåkning kan erbjudas närmare hemorten.”

Så cynisk kan man faktiskt vara även i dessa dagar – blir det några grader varmare måste man åka längre norrut för att åka skidor, och där finns våra anläggningar. Men resonemanget är kortsiktigt; SMHI slår fast att den nuvarande klimatförändringen förkortar skidsäsongen med en dag om året, vilket förstås minskar affärerna även om Skistar konstaterar att de viktiga veckorna kring jul och sportlov inte är hotade i närtid – och så ”möter vi riskerna genom ständig utveckling av snösystem för att säkerställa skidåkning.” Det är att aktivt blunda för det ansvar man har som företag i en tid då temperaturen stiger allt snabbare.

Skistar kan solka sverigebilden

Ett oerhört gensvar på vårt enkla twitterinlägg där Skistars bristande klimatengagemang ifrågasätts, visar att det finns ett aktivt folkligt engagemang för att kunna åka skidor utan att skämmas. Det kräver en aktör som visar större förståelse för klimatfrågans allvar än vad Skistar hittills förmått. Att det vore lönsamt har Visit Sweden förstått; de slår fast att hållbarhet är ett av tre kärnvärden för svensk besöksnäring.

De bör uppvakta Skistar så att inte sverigebilden solkas och affärerna drabbas. Skistars varumärke är redan nedsolkat av deras felsatsning på Scandinavian Mountains Airport som förväntas dra till sig internationella skidturister till Sälenfjällen, men forskare från bland annat Chalmers ifrågasätter detta kraftigt då deras prognoser pekar på att Sälen bara har mellan 0 och 30 skiddagar innan slutet av seklet – färre, ju mindre aktivt vårt klimatarbete är.

Vad säger de andra bolagen?

Också Skistars sponsorer och samverkanspartner har i andra sammanhang visat att de förstår värdet av att gå före på klimatområdet – och de bör säkra att inte den egna trovärdigheten hotas. Hur kan SJ, som har direkttåg till Åre, acceptera Skistars satsning på flygresor? Eller Audi, vars nya elbil har en räckvidd så att man tar sig Stockholm-Sälen utan att behöva ladda? Och känner inte Fortum, vars solceller driver skidliftarna i Åre; att de bidrar till greenwash när ”solliftarna” lyfts fram samtidigt med flygresorna? Löfbergs, som genom Hagainitiativet driver på för en tuffare klimatpolitik – känns det rätt för dem att bjuda på kaffet i Skistars anläggningar, när Skistar så tydligt ignorerar sitt klimatansvar?

Dags att Skistar förstår klimatfrågan

Det talas allt oftare om att vi måste ändra en för planeten destruktiv livsstil för att hejda klimatförändringarna. Men motsatsen är också sann: Vi måste hejda klimatförändringarna för att kunna behålla vår livsstil, med underbar skidåkning i de svenska fjällen. När skidsäsongen börjar, bör Skistar visa att de har förstått det.

Dokumentation

Skistar AB valde att inte svara på kritiken i debattartikeln – läs den replik som Mattias Goldmann anser att bolaget borde ha skrivit:

Goldmann: "Här är repliken Skistar borde ha skrivit"
DEBATT. Skistar vill inte svara på vår kritik mot bolagets kampanj "Ta flyget till fjällen". Därför skriver vi nu repliken som Skistar aldrig skrev – med fem punkter om hur skidåkningen blir en självklar del av klimatarbetet, skriver Fores vd Mattias Goldmann.


Nämnda personer

Mattias Goldmann

Grundare 2030-sekretariatet
Statsvetenskap (Uppsala Uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00