Debatt

Sätt stopp för osund konkurrens inom åkerinäringen

DEBATT. Transportbranschen är utsatt för en ojust och osund konkurrens som hotar existensen för hederliga åkerier och skapar osäkra transporter, menar Mattias Dahl, vd Transportföretagen och Maria Lindh, branschchef för Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som kräver hårdare sanktioner mot oseriösa aktörer och att fordonsskatten för lastbilar sänks till EU:s miniminivå.

Mattias Dahl, vd Transportföretagen och Maria Lindh, branschchef för Biltrafikens Arbetsgivareförbund
Mattias Dahl, vd Transportföretagen och Maria Lindh, branschchef för Biltrafikens ArbetsgivareförbundFoto: Foto: Transportföretagen
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Mattias Dahl, vd Transportföretagen
Maria Lindh, branschchef för Biltrafikens Arbetsgivareförbund

En av grundpelarna för att skapa och bära upp ett välstånds- och välfärdssamhälle är den fria konkurrensen mellan entreprenörer. För att fri konkurrens ska vara möjlig krävs att konkurrensen sker på lika villkor. Inom åkerinäringen idag är konkurrensen inte alltid fri eftersom den ibland inte sker på lika villkor. Det är hög tid för beslutsfattarna och myndigheterna i Sverige att sätta ner foten och stävja den osunda konkurrensen.

Osund konkurrens från falska egenföretagare

Under de senaste decennierna har den fria konkurrensen inom åkerinäringen utsatts för allt större tryck. Problemet är inte att allt fler körningar i Sverige utförs av utlandsregistrerade fordon. Det är i grunden bara bra eftersom det ökar den fria konkurrensen. Problemet är att allt fler körningar i Sverige utförs på olika villkor. Ett problem är körningar som utförs av falska egenföretagare. Genom att kvalificera arbetstagare som ”egenföretagare” i löne- och skattefrågor finns tyvärr stora möjligheter att bedriva osund konkurrens. Det största problemet idag är dock ingen enskild fråga i sig utan bristen på statsmaktens bristande kontroll av efterlevnaden av regelverken. Det kommer aldrig spela någon större roll vilka regler vi har om det är allt för lätt och smärtfritt att strunta i reglerna.

Osäkrare transporter

Åkerinäringen är beredd på förändring och tuff konkurrens från utlandet. De omfattande och systematiska brotten mot det svenska regelverket har dock försatt svenska åkerier i en oacceptabel och ojust konkurrenssituation. Värst av allt är att den bristande kontrollen sakta men säkert öppnat upp för allt osäkrare varutransporter på våra vägar.

Värst av allt är att den bristande kontrollen sakta men säkert öppnat upp för allt osäkrare varutransporter på våra vägar.


Åkeribranschen är en näring med låg lönsamhet och små vinstmarginaler. Omkring 40 procent av kostnaderna i ett åkeri utgörs av lönekostnader. För ett hederligt åkeri som gör rätt för sig är det idag snudd på hopplöst att konkurrera med den som inte följer alla reglerna. Vi är sakta men säkert på väg att slå ut de åkerier som försöker leva upp till nationella regler om beskattning och lönevillkor. Priset för detta stavas inte längre varutransportkostnader utan osäkrare transporter och en i grunden ofri konkurrens.

Regeringen måste granska

Vår uppfattning är att den som bedriver vägtransportverksamhet i Sverige ska följa de lagregler som gäller i Sverige. Den som inte gör det måste snabbt bli påkommen av myndigheterna och tillerkänd en påföljd som säkerställer att den olagliga verksamheten inte kan fortgå.

Vi vill att regeringen tar initiativ till att genomlysa konkurrenssituationen inom åkerinäringen. Inom ramen för denna genomlysning är det avgörande att undersöka hur andra EU-länder valt att försöka värna den fria konkurrensen inom åkerinäringen. Vi föreslår vidare att myndigheterna, t.ex. Skatteverket, effektiviserar sin kontrollapparat så att fler olagligheter uppdagas. Skatteverket bör t.ex. intensifiera granskningen av de allt vanligare uppdragsavtalen inom åkerinäringen.

Rättvisa villkor

För att ytterligare harmonisera förutsättningarna för att bedriva åkeriverksamhet vill vi se att fordonsskatten för lastbilar sänks till EU-miniminivå. Detsamma ska gälla de svenska arbetsgivaravgifterna inom branschen.

Rättvisa villkor inom åkerinäringen uppnås genom:

  • harmoniserade villkor inom EU,
  • tydliga och lättförståeliga lagar,
  • samkörning av olika myndighetsregister,
  • ökade kunskaper och resurser för att genomföra kontroller,
  • frekventa kontroller utförda av myndigheter och
  • hårdare sanktioner, för att påverka de som idag undandrar sig att följa gällande regler.

Det är bara genom konkurrens på lika villkor som företag inom åkeribranschen kan uppnå såväl marknads- som sociala villkor av god nivå. För att uppnå detta krävs en bredare dialog mellan arbetsmarknadens parter, myndigheter och beslutsfattare för att på så sätt hitta en gemensam väg framåt.

Dokumentation

Debatt på Altinget

Vill du delta i debatten? Kontakta debattredaktör Ola Hjalmarsson på [email protected]



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00