Debatt

MUF: Skolkommissionen glömmer valfriheten

DEBATT. Skolkommissionen misslyckats med att ta fram konkreta förslag för att stoppa de akuta problemen i den svenska skolan. Det skriver Benjamin Dousa, förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet, som vill se tidigare betyg och mer valfrihet i skolan.

Benjamin Dousa, MUF
Benjamin Dousa, MUF
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av: Benjamin Dousa, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

Tidigare under våren presenterade Skolkommissionen sitt betänkande. Debatten blev genast polariserad och idén om lottning fick allt fokus. Nu när debatten avsvalnat kan betänkandet äntligen rannsakas och det är uppenbart att det finns stora luckor i förslaget.

Konkreta reformer snarast

Tydligare läroplaner, bättre kompetensförsörjning och nationella mål för bättre skolresultat är förslag från Skolkommissionen som kommer hjälpa skolan på lång sikt. Men när tusentals unga varje år drabbas av en undermålig skola behövs snabbverkande, konkreta reformer redan idag.

Skolkrisen är ett faktum. Var fjärde gymnasieelev lämnar skolan utan fullständiga betyg, antalet lärarstudenter når knappt hälften av efterfrågan och studieresultaten står sig inte internationellt. Att Skolkommissionen kommer med så få konkreta förslag att stoppa problemen i den svenska skolan måste ses ett misslyckande även om några ljusglimtar bör lyftas fram.

Några steg i rätt riktning

Lärarbristen växer sig allt större. Intresset och möjligheten att utbilda sig till lärare måste öka dramatiskt. För den civilingenjör som vill byta karriär för att bli mattelärare måste vägen vara kort, därför behövs kortare, kompletterande utbildningar till lärarlegitimation. Skolkommissionens förslag om fler behörighetsgivande och kompletterande lärarutbildningar är ett steg i rätt riktning.

Aktivt skolval som också Skolkommissionen lyfter fram är ett bra exempel på ett förslag som inte behöver ta flera år att införa. Genom att elever och föräldrar på ett genomtänkt sätt kan välja den skola som passar dem bäst får elever en bättre skolgång. Ingen elev är den andra lik och därför är det fria skolvalet helt avgörande att försvara.

Fler vägar till examen

Skolkommissionen missar dock att betona vikten av mer valfrihet. Möjligheten att välja pedagogik, program och skola kan vara helt avgörande för den elev som har det svårt. Valfriheten fungerar men behöver vidareutvecklas. Möjligheten att välja fler individuella kurser och läsa enskilda kurser på annan skola än sin egen skulle öka studiemotivationen. När tusentals unga inte klarar gymnasiet varje år måste det skapas fler individuella vägar till examen, det kan mer valfrihet bidra med.

Tidiga problem sätter spår

För många unga är det vardag att kämpa med skoluppgifter och läxor som känns omöjliga. Flera har vittnat om hur skolan upptäckt deras inlärningssvårigheter först på högstadiet när betygen sätts. För att komma till bukt med att inlärningssvårigheter upptäcks försent måste tidigare betyg införas, vilket Skolkommissionen missat. Unga ska inte missa chansen att börja gymnasiet för att de inte kan få hjälp i tid.

Väl på gymnasiet fortsätter problemen för de som har det tufft i skolan. Krav på högskolebehörighet är en onödig tröskel för många unga som drömmer om en gymnasieexamen. Akademiska trösklar ska inte stoppa den som är skoltrött eller har inlärningssvårigheter från att ta en yrkesexamen. Även här missar Skolkommissionen att förslå en mer individanpassad skola.

Politiker tar vid där kommissionen misslyckats

När den senaste PISA-rapporten presenterades ville många ta äran och göra billiga politiska poänger för den uppgång i resultat som hade skett. Men faktum kvarstår, svensk skola håller inte internationell standard. Grannländer som Tyskland, Finland och Norge levererar bättre resultat.

Skolan lyckas alltså inte med sin mest grundläggande uppgift, att utbilda unga. De elever som har det svårt i skolan hamnar längst från arbetsmarknaden och riskerar att cementeras i utanförskap och bidragsberoende. Skolkommissionen har misslyckats med komma med snabbverkande, konkreta reformförslag, därför faller nu ansvaret på oss politiker att lösa skolkrisen.

 

Dokumentation

Debatt på Altinget

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vill du medverka i debatten? Kontakta debattredaktör Ola Hjalmarsson på [email protected]



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00