Debatt

MP Göteborg: ”Utbilda skolpersonal i HBTQI och normkritik”

En ny rapport visar tydligt att HBTQI-elever blir dåligt behandlade och känner sig otrygga i skolan. Det är oacceptabelt, skriver Bosse Parbring och Linda von Corswant, Miljöpartiet Göteborg.

Lärare behöver få mer kunskap om HBTQI. 
Lärare behöver få mer kunskap om HBTQI. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Nästan hälften av alla HBTQI-elever i Göteborgs skolor har blivit eller känner någon som har blivit dåligt behandlad eller utsatt i skolan på grund av könsuttryck, sexuell läggning och/eller könsidentitet. Det visar den första rapporten som Göteborgs Stad har gjort om unga hbtqi-personers villkor i skolan. Miljöpartiet tog initiativ till undersökningen och vi ser nu resultat som är helt oacceptabla.

Förbättra villkoren

”Men för att jag skulle känna mig trygg hade krävts att bli behandlad som alla andra, som en vanlig människa helt enkelt. Inte kommentarer, folk som tar bilder, äcklade blickar, spekulationer om ’vad jag är’.”

Så uttryckte sig en elev i den enkätundersökning som Göteborgs stad har genomfört för att fånga ungas erfarenheter av hur det är att gå i skolan som ung hbtqi-person. Det är förfärande och mycket oroande läsning. 297 elever har valt att dela med sig av sina erfarenheter. Nu är det vårt ansvar att förvalta deras berättelser och se till att villkoren snabbt förbättras.

Skolan ska arbeta för allas lika värde och rättigheter. Det ingår i skolans uppdrag att säkerställa att ingen diskrimineras utifrån könsidentitet, könsuttryck och/eller sexualitet. Undersökningen visar bland annat att elever med HBTQI-identitet i betydligt lägre utsträckning än andra elever känner sig trygga i skolan. Ungefär en av fyra elever med HBTQI-identitet känner sig inte trygga i skolan. Drygt en fjärdedel uppger dessutom att de inte kan vara öppna med sin HBTQI-identitet i skolan.

Hälften känner sig utsatta

I enkäten som riktade sig till elever på högstadiet och gymnasiet i Göteborg, som är eller funderar på om de är HBTQI-personer, ställdes frågan om eleven själv eller någon som eleven känner har blivit dåligt behandlad på grund av en eller flera av diskrimineringsgrunderna. På denna fråga svarade 49 procent att de eller någon de känner har blivit dåligt behandlade eller utsatta i skolan på grund av könsuttryck, 47 procent har sådan erfarenhet på grund av sexuell läggning och 43 procent har det utifrån könsidentitet. Detta tyder på en mycket hög grad av utsatthet.

Vi måste säkerställa att fler sexualiteter och könsidentiteter inkluderas i undervisningen.

Rapporten visar tydligt att HBTQI-elever blir dåligt behandlade och känner sig otrygga i skolan. Det är oacceptabelt. Att känna sig trygg i skolan är en helt grundläggande förutsättning för en god utbildning. Kunskap om HBTQI i skolan är ett av de vanligaste svaren på frågan om vad som är viktigt för att elever ska kunna vara öppna med sin HBTQI-identitet. Skolan har i uppdrag att undervisa om HBTQI, men undersökningen visar att kompetensen brister. Till exempel framkommer det att HBTQI-elever ibland förväntas vara ett ”levande google” och själva ta rollen som utbildare.

Bra att vara olika

Miljöpartiet kräver att detta nu tas på allvar. Skolpersonal behöver utbildas i HBTQI och normkritik. Rektorer behöver stöd i arbetet med aktiva åtgärder mot diskriminering och kränkande behandling. Vi måste säkerställa att alla elever känner sig trygga till exempel med att byta om och duscha i samband med undervisning i hälsa och idrott. Elevenkäter behöver utformas så att de tydligare inkluderar elever med HBTQI-identitet. Vi måste säkerställa att fler sexualiteter och könsidentiteter inkluderas i undervisningen.

Alla barn och unga ska känna sig trygga i skolan. Precis som en elev uttrycker i citatet ovan krävs det att alla blir behandlade likvärdigt, helt oberoende av olikheter. Det måste vara tydligt att det är bra att vara olika.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00