Afholdt Masterclass i kommunikation och agenda setting


FÅ PLATSER KVAR! 

ALTINGET I SAMARBETE MED PER SCHLINGMANN

- Nu med diplom till ditt cv efter genomgången kurs

 

Få upp dina frågor på dagordningen och fånga intresset hos allmänhet och beslutsfattare 

 

 

 

Altinget i samarbete med Per Schlingmann kommer under våren 2022 att hålla den fjärde omgången av denna unika utbildning. Här får du verktyg för att genom kommunikation få upp just dina frågor på agendan. 

Fokus ligger på konkreta exempel och vi presenterar råd och verktyg om hur du som företag eller organisation framgångsrikt skapar intresse hos den målgrupp du vill nå. Föredrag varvas med diskussion, erfarenhetsutbyte och nätverkande.  

Efter avslutad kurs får Du som deltagare ett attraktivt diplom att lägga till Ditt cv. 

 

"Superbra och inspirerande! Jag kan varmt rekommendera detta!"

- Kommunikationschef, Västsverige 

 

"Per gör i vanlig ordning ett strålande jobb!"

- Kommunikatör, Storstockholm

 

Öka medvetenheten om dina frågor - med berättelsen som verktyg 

Vi har aldrig tidigare haft tillgång till mer information än idag. Internet, sociala medier och våra mobiler gör att vi alla kan kommunicera med varandra hela tiden. Hur kan du använda kommunikation i denna nya tid när globalisering, urbanisering och digitalisering krossar gamla strukturer? 

  

  

Tid: Datum - Digitalt intro den 12 april 2022, tisdagen den 26 april, onsdagen den 11 maj samt onsdagen den 1 juni. Träffarna inkluderar fika.  

Plats: Konferenslokaler i F7 Möten & Konferens, på Fleminggatan 7 i centrala Stockholm. Det går även bra att delta digitalt via Zoom.  

Pris: 24.995 kr ex. moms

 

 

Per Schlingmann har varit statssekreterare i statsrådsberedningen och partisekreterare i Moderaterna och har i dessa roller hanterat och utövat ledarskap i en rad kriser. Idag är han författare, entreprenör, rådgivare och föreläsare. 

 

 

 

PROGRAM 

 

Digitalt introtillfälle/Meet and greet: Tisdagen den 12 april, kl. 13.00-14.30 via Zoom/Teams  

 

1. Tisdagen den 26 april, kl. 13.00-17.00 

Det nya kommunikationslandskapet och kriskommunikation

Lili Assefa, vd och grundare av Assefa Communication och Per Schlingmann

Per Schlingmann gör en introduktion till det nya kommunikationslandskapet, hur det förändrar förutsättningarna för kommunikation och vilka framgångsfaktorerna är för modernt påverkansarbete. Särskild vikt läggs vid hur pandemin påverkat villkoren. Hur kan man som företag, förening eller organisation skapa en berättelse som berör, och därigenom nå ut? 

Lili Assefa har lång erfarenhet av kommunikations- och pr-branschen. Idag driver hon den egna PR- och eventbyrån Assefa Communication och har idag klienter som Timbuktu, Camilla Läckberg, Aftonbladets Svenska Hjältar och Melodifestivalen. Hon har omfattande erfarenhet av kriskommunikation och delar idag med sig av sina bästa tips och erfarenheter. 

 

 

2. Onsdagen den 11 maj, kl. 13.00-17.00 

Metoder för modernt påverkansarbete

Per Schlingmann  

Med utgångspunkt i det nya påverkanslandskapet presenteras modeller och metoder för påverkansarbete. Hur kan man gå tillväga för att skapa och etablera en egen berättelse? Hur når vi målgrupperna och gör oss relevanta? Hur når vi och hur tänker beslutsfattare? Per Schlingmann berättar dessutom om förnyelsen av moderaterna och olika exempel kopplat till politisk påverkan av olika slag.

 

 

 

3. Onsdagen den 1 juni, kl. 13.00-17.00 

Modernt påverkansarbete – hur bygger vi berättelsen om oss själva, våra policykrav och hur sätter vi agendan? 

Tove Jarl, vd Axiom Insight

Vi detta tillfälle fokuserar vi på hur man kan etablera ett framtidsscenario och sätta sin egen verksamhet i relation till omvärlden och därigenom uppdatera sin berättelse och bli mer relevant. Tove Jarl, vd på Axiom Insight, gästar oss och berättar om hur man kan arbeta med undersökningar, data och framing.

 

 

 

 

Lär känna Per (Youtube): 

https://www.youtube.com/watch?v=-NlhkAWFWkg    

https://www.youtube.com/watch?v=Mf3Zu_vVYv4    

https://www.youtube.com/watch?v=7HPs7PRN6Ds    

 

 

 

Praktisk information


Utbildningen består av fyra kurstillfällen, som belyser utmaningar och möjligheter kring agenda setting, kommunikation och politisk påverkan. Fika serveras i samband med träffarna. Vi vidtar självklart alla försiktighetsåtgärder för att minska eventuell smittspridning av covid-19. 


Masterclass i kommunikation och agenda setting

Du lär dig hur du:

1. Identifierar en målgrupp och utvecklar rätt strategi och innehåll, och hur du arbetar för att sätta dina frågor på agendan för att påverka både opinion och politiska beslutsfattare med berättelsen som verktyg 

2) Prioriterar mål och tillvägagångssätt samt väljer, aktiverar och involverar målgrupper

3) Upprättar en agenda som med hjälp av kommunikation säkerställer att du framgångsrikt når och interagerar med rätt segment av målgruppen 

4) Du får även ett kvalificerat nätverk av nyckelaktörer som du kan ha nytta av även efter genomgången kurs

 

Målgrupp: 

Vi vänder oss till alla som jobbar med kommunikation, opinion, politisk påverkan eller public affairs - i både intresse- och branschorganisationer, företag, föreningar, eller inom offentlig sektor. 

Utbildningen består av sammanlagt fyra undervisningstillfällen, som varar från kl. 13.00 till 17.00, och en digital kortare introträff. Kursen leds av den fasta kursledaren Per Schlingmann med särskilt inbjudna gäster. 

 

Utgångspunkt i kända och relevanta exempel

I kursen använder vi teori som tillämpas på konkreta exempel och cases. Ett paket med utvalda böcker av Per Schlingmann ingår.

 

 

ANMÄLAN: 

 
Fyll i formuläret nedan för att säkra din plats nu - eller kontakta kursansvarige Isabella Järnstad för personlig vägledning på isabella@altinget.se eller tel. 073 529 83 59. Välkommen!