Debatt

Lärarförbundet Student: Extrajobbande studenter löser inte lärarbristen

DEBATT. Det är ingen lösning på lärarbristen att låta lärarstudenter jobba extra med nyanlända. Det är märkligt att man från statligt håll ska uppmuntra lärarstudenter att prioritera annat än just sin utbildning, skriver Lärarförbundets Students ordförande Petter Ådahl.

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
PETTER ÅDAHL
Ordförande Lärarförbundet Student

 

Det enda som på sikt kan hejda lärarbristen är satsningar på en attraktiv lärarutbildning av hög kvalitet

Undervisande lärarstudenter kan på kort sikt lindra lärarbristen, men kan aldrig vara en lösning. När ministern för forskning och högre utbildning, Helen Hellmark Knutsson (S), öppnar för att i högre grad använda lärarstudenter i skolan menar Lärarförbundet Student att hon delvis undergräver vår huvudsakliga sysselsättning.

Vi anser att lärarbristen behöver ses i ett mer långsiktigt perspektiv.

Lärarbristen beror i grund och botten på att för få valt att utbilda sig till lärare. Lärarutbildningen är därför den enskilt viktigaste faktorn för att möta lärarbristen. Fler behöver börja och fullfölja utbildningen och de som examineras ska vara väl förberedda att möta skolans utmaningar. Sverige behöver helt enkelt en attraktiv lärarutbildning av hög kvalitet.

Regeringens förslag om att låta lärarstudenter arbeta extra med läxläsning för nyanlända elever utanför ordinarie undervisningstid är en intressant tanke. Vi vet att många av våra medlemmar gärna vill bidra med sina kunskaper.

Viktigt att studenter fullföljer

Högre studier är dock vår huvudsysselsättning som heltidsstuderande och därför vore det märkligt om man från statligt håll uppmuntrade lärarstudenter att prioritera annat än just sin utbildning. Lärarbristen är förvisso redan kännbar, men den kommer bli än värre. För att huvudmännen ska ha en chans att hantera den långsiktigt är det viktigt att lärarstudenter fullföljer sina utbildningar och blir legitimerade.

Självklart kan förslaget ses i ljuset av att både skola och lärarstudenter vinner på att fler blivande lärare är ute i verksamheten. Vinsterna av koppling till praktisk verksamhet för studenterna kan vara många. Men i stället för att lärarstudenter blir medarbetare på skolorna anser vi att kraften bör läggas på att kvalitetssäkra den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU).

Studenter behöver kvalificerad handledning och möjligheter att knyta teori till praktik. Det borde vara självklart att varje student garanteras en VFU inom rätt skolform och ämnesinriktning, med en utbildad handledare som får de rätta förutsättningarna för sitt arbete.

Sommarjobb kan vara en lösning

Många studenter behöver arbete under sommarmånaderna. Detta samtidigt som lärare vittnar om att många nyanlända elever upplever det långa sommarlovet som ett abrupt avbrott i språkinlärningen. Här ser vi en öppning för att förena flera intressen: skapa ökade möjligheter att som lärarstudent arbeta i sommarskolor. Det huvudsakliga ansvaret för undervisningen bör även under sommaren ledas av legitimerade lärare. Men med goda villkor kan huvudmännen locka framtida lärare att bidra med viktiga kompetenser för att utveckla såväl elevernas som sitt eget lärande.

Den rådande situationen kräver onekligen nya lösningar. Lärarstudenter kan, och vill, vara en del av dessa lösningar. Men det enda som på sikt kan hejda lärarbristen är satsningar på en attraktiv lärarutbildning av hög kvalitet.

 

Dokumentation

Debatt på Altinget

Vill du svara på debatten om lärarutbildning eller initiera ny debatt. Kontakta Mattias Croneborg



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00