Debatt

Dags att överge det individuella lönesystemet

DEBATT. Mer än tjugo år av individuellt lönesystem har inte skapat en märkbar förbättring av skolan. Därför är det dags att slopa den individuella lönesättningen och införa tarifflöner, menar Jan-Åke Fält, gymnasielärare och fackligt förtroendevald för Lärarnas Riksförbund.

Foto: Mikael Gustavsen/Arbetsmiljöverket
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av: Jan-Åke Fält
Gymnasielärare Värmdö gymnasium, fackligt förtroendevald Lärarnas Riksförbund

Lärarfacken och huvudmännen i skolan har överraskats av det ljumma mottagandet och den skarpa kritik som riktats mot lärarlönelyftet. Kritiken kan sammanfattas i att fördelningen av lönelyften är orättvisa och att lärarkollegiet splittras. Men att lärarlönelyftet fördelas olika mellan lärarna och att alla inte får ta del av det är ju bara en konsekvens av och i linje med det individuella lönesystem som fack och arbetsgivare varit överens om sedan 1996.

Tävlan mellan lärare

En grundtanke bakom det individuella lönesystemet är att vi lärare kommer att bedriva en bättre undervisning genom att tävla mot varandra. Resultatet är tänkt att bli både bättre undervisning och högre produktivitet. Läraren ska drivas av sitt egenintresse att få mer i plånboken och effekten förväntas bli en bättre undervisning än vad kollegan på andra sidan skrivbordet uträttar. Men tjugo år av individuellt lönesystem har inte gett bättre resultat i internationella kunskapsmätningar eller effektivare verksamhet.

Vi har inte bara haft ett unikt experimenterande i skolan med vinster, skolpeng och ”valfrihet”. Även det individuella lönesystemet sticker ut vid internationella jämförelser.

I OECD:s rapport Reviews of Evaluation and Assessment in Education från 2011 framhålls att ”A unique feature of the teaching profession in Sweden is its individual-based pay system”. Sneglar vi på våra grannländer Norge och Finland så används ett tarifflönesystem där utbildning och antal år i yrket avgör lönen. Vi har inte bara haft ett unikt experimenterande i skolan med vinster, skolpeng och ”valfrihet”. Även det individuella lönesystemet sticker ut vid internationella jämförelser.

Problemet med allt högre betyg kombinerat med lägre resultat i kunskapstester går också att koppla till det individuella lönesystemet. Lärare uppmuntras till att tillfredsställa elevers, föräldrars och rektorers önskemål om bra betyg och dölja eventuella missförhållanden på de enskilda skolorna. Höga betyg ger skolan hög status och ger större möjligheter att få fler elever, mer resurser och större chanser att överleva på skolmarknaden.

Två alternativ för legitim lönesättning

Ett annat svårt problem är vad och hur man mäter en lärares prestation. Nationell standard för att bedöma lärares prestation saknas. Varje huvudman har själva uppfunnit svårtolkade och abstrakta kriterier för att kunna legitimera sina beslut att ge femhundra kronor mer eller mindre i lönerevisionen.

Några helt rättvisa och objektiva lönekriterier går inte att skapa. Då finns två alternativ för att skapa en legitim lönesättning. Antingen skapas ett system som utvecklar och inför mer övervakning och rapportering som är kopplat till individuella löner eller att övergå till ett tariffsystem baserat på ”objektiva” fakta som år i yrket och studiemeriter.

Det första alternativet leder till en avprofessionalisering av lärarkåren med ökad styrning. Vad vår profession behöver är ökad autonomi och möjlighet till kollegialt lärande, inte rankinglistor och utpekandet av årets lärare. Och våra rektorers fokus i relation till lärarna får inte handla om att kunna motivera det lägre lönepåslaget som en stor andel av de anställda får vid den årliga lönerevisionen. De tjugo årens erfarenhet av individuellt lönesystem för lärarkåren ger systemet underkänt. Det är hög tid för en förändring.

Dokumentation

Debatt på Altinget

Vill du medverka i debatten? Kontakta debattredaktör Ola Hjalmarsson på [email protected].



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00