Jaara Åstrand vill ha en starkare stat och mer eniga politiker

INTERVJU. Johanna Jaara Åstrand är trött på att skolan används som ett slagträ i den politiska debatten. Altinget har träffat Lärarförbundets ordförande som hoppas på en blocköverskridande beslut om skolans finansiering och styrning innan valet.

Johanna Jaara Åstrand är Lärarförbundets ordförande sedan 2014.
Johanna Jaara Åstrand är Lärarförbundets ordförande sedan 2014.Foto: Peter Jönsson

Skolpengssystemet som det är formulerat idag slår oerhört fel när vissa skolor kan lägga pengar på hög medan andra går på knäna.

Johanna Jaara Åstrand

Jag har i ärlighetens namn inte fått någon vettig förklaring till vad ett byte av huvudman skulle lösa.

Johanna Jaara Åstrand

När Johanna Jaara Åstrand sammanfattar utbildningspolitiken under de senaste åren är det med ordet ryckighet. Politiska utspel för att markera revir i de för väljarna viktiga skolpolitiska frågorna och enskilda

Dokumentation

Johanna Jaara Åstrand

  • Ordförande i Lärarförbundet sedan 2014
  • Född: 1974
  • Bor: Örnsköldsvik och Stockholm
  • Bakgrund: Grundskollärare i svenska, matematik och SO, har framförallt undervisat i årskurs 4-6 och även jobbat som utbildare. Började engagera sig fackligt 1999 och valdes in i Lärarförbundets styrelse 2004.

 

Johanna Jaara Åstrand om...

  • Betyg från fjärde klass:

– Vi är inte glada över den försöksverksamhet i årskurs fyra som ska genomföras men det är betydligt bättre än det som höll på att hända, betyg för alla i årskurs fyra i hela Sverige. Vi får följa det här nu och se om man får ihop skolor och se vad man kan få ut av försöket.

  • Obligatoriskt gymnasium:

– Vi tror inte som socialdemokraterna att det bästa är att tvinga dit eleverna, man måste istället ge eleverna förutsättningar för att nå gymnasieexamen. Helene Ängmos förslag i gymnasieutredningen att alla program ska vara högskoleförberedande är vi väldigt nöjda med. Det är viktigt både för att vara en bra medborgare och för att kunna ta sig vidare till högre studier.

  • Lärarutbildningen:

– Man är inte färdig lärare för att man får sin legitimation. Vi behöver ett starkare system som tar hand om lärares yrkesutveckling under hela karriären. Ett nationellt mentorsprogram för de mentorer som ska ta hand om lärarna under deras första år i yrket behövs.


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00