Här är regeringens skolpolitik det sista året

SLUTSPURT. Att minska skolsegregationen är statsminister Stefan Löfvens löfte i regeringsförklaringen. Det har han ett brett stöd för.

Foto: Regeringskansliet
Mattias Croneborg

På tisdagen läste statsminister Stefan Löfven upp regeringsförklaringen och det blev därmed klart hur denna regering kommer att prioritera under sitt sista år vid makten.

Regeringsförklaringen innehöll sex avsnitt som handlade om skolan. Merparten rörde det som regeringen redan har gjort, som exempelvis fler anställda i skolan och höjda lärarlöner. Andra delar är om sådant som varit på gång en längre stund men som ännu inte kommit till riksdagen. Exempel på detta är räkna-läsa-skriva-garantin och skolstart vid sex års ålder.

Rättvisare fördelning 

Sedan är det två avnitt som handlar om skolkommissionen och dess förslag för med likvärdig skola och åtgärder för att minska skolsegregationen. För ett par veckor sedan frågade Altinget skoltopparna i Sverige vad de vill se av regeringen under sista året före valet. Denna typ av åtgärder hade bredast stöd.

Anders Rubin (S), kommunalråd i Malmö, sade då:

– Genomför skolkommissionens förslag om en rättvisare nationell resursfördelning.

Även Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, uttryckte sig på liknande sätt:

– Stärk resurserna till skolan genom totalt sex miljarder kronor som Skolkommissionen föreslår.

Något som både Matz Nilsson, ordförande i Sveriges skolledarförbund, och Ulla Hamilton på Friskolornas riksförbund lyfte fram var obligatoriskt skolval som ett sätt att öka likvärdigheten i skolan. Skolkommissionen kallar det inte obligatoriskt, utan aktivt skolval. Men här gav Stefan Löfven inga ledtrådar om regeringen går vidare med Skolkommissionens förslag

Vinster ska begränsas

När det gäller frågan om vinster i välfärden och skolan bekräftade statsministern att regeringen nu går vidare med förslaget om en kraftig begränsning av vinsterna i välfärdsföretag.

Håkan Wiclander, ordförande Idéburna skolors riksförbund, ansåg att detta är en bra prioritering.

– Svenska folket vill ha valmöjlighet för olika elevers behov att välja pedagogisk miljö och en stärkt tillit till lärares yrkeskunnande. Samtidigt vill en majoritet begränsa ”marknadisering”, vinstdrift och segregation.

De som hade hoppats på några större satsningar inom forskning eller på universiteten, utöver det som görs inom Kunskapslyftet, blev besvikna över regeringsförklaringen. Orden universitet och högskola nämndes inte. Ordet forskning nämndes en gång.

Dokumentation

Statsminister Löfvens ord om skolan i regeringsförklaringen

"För ett par veckor sedan träffade jag klass 3A från Nälstaskolan. Vi sågs på Berättarministeriet i Husby. Där jobbar de med något av det mest avgörande för barns lärande, nämligen att erövra språket, att skriva och berätta. Jag var där som volontär. Uppdraget: Peppa, inspirera och ta barnens fantasi på allvar. Tack för all inspiration jag fick tillbaka!"

"Den som ska lära behöver läsa. En läsa-räkna-skriva-garanti för de tidiga åren lagfästs. Fler skolbibliotek bemannas. Mer kraft ska läggas på källkritik. Sverige får skolstart vid sex års ålder. Specialpedagogiken stärks och fler speciallärare utbildas. Skolan ska vara en trygg lärandemiljö. Alla elever ska lära sig mer."

"Skolan plågas inte längre av nedskärningar. Trots lärarbrist och stora barnkullar så ökar personaltätheten. Antalet anställda i skolan har ökat med 20 000. Barngrupperna i förskolan är de minsta på 25 år. Tre av fyra legitimerade lärare i grund- och gymnasieskolan har fått ett rejält lönepåslag. Fler vägar öppnas för att bli behörig. Äntligen vill fler bli lärare."

"Skolkommissionen har lämnat det mest genomarbetade förslaget för att utveckla svensk skola på decennier. Det lägger grunden för en jämlik skola med höga kunskapsresultat."

"Skolsegregationen ska brytas. Skolan ska vara en mötesplats för elever med olika bakgrund. Nyanlända elever fördelas jämnare och även till friskolor. Fortsatt stora investeringar görs för att alla skolor ska vara bra skolor."

"Fler ungdomar ska slutföra gymnasiet. Introduktionsprogrammen stärks så att fler kan gå över till nationella program. Alla nationella program får estetiskt ämne. Yrkespaket ska tas fram så att fler som inte klarar gymnasieexamen kan gå en kortare utbildning som ger jobb. Yrkesprogrammen förbättras och grundläggande högskolebehörighet återinförs."


Nämnda personer

Stefan Löfven

Styrelseordförande Sipri, styrelseordförande Olof Palmes minnesfond, styrelseledamot Stiftelsen Harald Edelstam
Svetsare (AMU i Kramfors)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00