Fler reformer om fjärrundervisning på gång

PEDAGOGIK. Regeringens förslag om fjärrundervisning vann när riksdagen beslutade. Men både regering och riksdag vill gå vidare med reformerna på detta område. 

Mattias Croneborg

Riksdagen beslutade att fjärrundervisningen endast bör vara möjlig i ett begränsat antal ämnen eller viss undervisning och att regeringen senare ska fatta beslut om vilka ämnen eller undervisning det handlar om.

Allianspartierna har skrivit en gemensam motion och i likhet med flera remissinstanser, däribland Umeå Universitet, SKL och Friskolornas riksförbund, anser de att en sådan restriktion är alltför begränsande. Om läraren är legitimerad ser de borgerliga partierna inga hinder till en mindre restriktiv hållning när det gäller vilka ämnen som ska kunna ske genom fjärrundervisning. Men motionen röstades ned i riskdagen. 

Däremot beslutade riksdagen att gå längre än förslagen i propositionen på några andra punkter. Det är att regeringen ska utreda hur de kommande lagändringarna påverkar huvudmännens incitament att anställa behöriga lärare. Utskottet vill också att regeringen särskilt följer upp den försöksverksamhet med fjärrundervisning som ska bedrivas och återkomma med en delrapport till riksdagen senast 2017. Dessutom anmodar riksdagen att tillsätta en utredning om att öka möjligheter till modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet. Riksdagen vill att  det utreds hur fjärrundervisning på entreprenad kan bli mer omfattande.

På dessa punkter finns det ingen konflikt gentemot regeringen. Utan regeringen håller med om det som utbildningsutskottet har föreslagit och som riksdagen har beslutat. Regeringen har diskuterat dessa frågor med utskottet. På grund av tidsnöd var detta inte med i propositionen utan det arbetet tar vid nu på Regeringskansliet. 

V ogillar entreprenad i skolan

Vänsterpartiet har en avvikande uppfattning om entreprenad i skolan och reserverade sig mot beslutet. "Fjärrundervisningen måste regleras tydligare och utökas. Modersmålsundervisningen och studiehandledningen på modersmål behöver utvecklas. Dock menar jag att detta inte görs bäst genom att man lägger ut ännu mer av skolans undervisning på entreprenad", skriver Daniel Riazat i Vänsterpartiets reservation.

Dokumentation

Fjärrundervisning

Fjärrundervisning har tidigare inte reglerats i lagen. Nu har riksdagen infört en speciell definition på fjärrundervisning. Kärnan i definitionen är att elev och lärare är åtskilda i rum, men att själva undervisningen sker i realtid.

Detta är något annat än distansundervisning. Den undervisningsformen innebär att läraren inte undervisar eleverna i realtid. I stället sker undervisning genom en digital läroplattform där eleverna själva bestämmer när och var de ska utföra sitt skolarbete. Senare ska också lagar om distansundervisning utredas.

När fjärrundervisning utreddes var förslaget att det skulle begränsas till moderna språk, samiska, modersmål inklusive minoritetsspråk och teckenspråk. Men regeringen vill avvakta med vilka ämnen som det ska vara möjligt att undervisa i och återkomma med det senare, vilket också är utskottets linje.

Den nya lagen träder ikraft den 1 juli 2015.

 



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00