Amerikansk forskare om reformer: Det tar 20 år att implementera

INTERVJU: Politiker och medborgare måste acceptera långa tidshorisonter för att reformer ska kunna lyckas. Det säger den amerikanske implementeringsforskaren Dean Fixsen.

Man bör se till att de här tidshorisonterna och processerna blir normaliserade. Det finns för lite förståelse för det i dag

Dean Fixsen
Forskare

Danska Altinget har intervjuat Dean Fixsen och tar avstamp i den danska grundskolereformen som beslutades 2013. Han menar att det kommer att ta minst 20 år att få den på

Dokumentation

Här är den danska grundskolereformens huvudpunkter:

  • En lektion med idrott, motion och rörelse varje dag.
  • Fler lektioner i danska och matematik från fjärde till nionde klass.
  • Eleverna läser engelska redan från första klass.
  • Eleverna läser tyska eller franska från femte klass.
  • Hantverk och design blir ett nytt ämne som ersätter trä- och syslöjd.
  • Hemkunskap förnyas till matkunskap.
  • Nytt nationellt kunskapscentrum för historia och kulturarv.
  • Fler frivilliga tillvalsämnen från sjunde klass.
  • Grundskolans slutprov ska få större betydelse för intagning på vidareutbildningar.
  • Ökat föräldrainflytande och elevengagemang.
  • Stärkt klassledning och mindre oro i grundskolan.
  • Flexiblare gruppbildningsregler med tydligare vikt på den egna huvudklassen.
  • Alla lärare ska senast 2020 ha undervisningskompetens i de ämnen de undervisar i.
  • Vidareutbildning av skolledare, lärare och pedagoger i skolan.
  • Tätare samarbete mellan lärare, pedagoger och medarbetare med andra kompetenser. 
  • En kår av pedagogikkonsulter.
  • Nytt ”Råd for Børns Læring”.
  • En rad regelförenklingar av grundskolelagen (’folkeskoleloven’), så att kommunerna och skolorna får större frihet att påverka undervisningen i skolan.

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00