Den fortsatta konflikten i Göteborgs hamn

Fråga 2017/18:134 Den fortsatta konflikten i Göteborgs hamn

av Lars Hjälmered (M)

till Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S)

 

Göteborgs hamn är helt avgörande för svenska företag och för svensk ekonomi. Sex av tio containrar som importeras till eller exporteras från Sverige har tidigare gått genom Göteborgs hamn. Svenska företag och svensk ekonomi är helt beroende av Göteborgs hamn.

Hamnen har under lång tid varit ansatt av en förödande hamnkonflikt som påverkat hamnen, medarbetarna och ytterst svenska företag och svensk ekonomi. Det oroande bortom den konflikt som vi nu ser är att rederi på rederi meddelar att de slutar köra transocean sjöfart till Göteborg – på svenska betyder det att båtar från Amerika och Fjärran Östern slutar att köra direkt till Göteborg och att Sverige därmed tappar detta. Det är illa för Sverige, för den svenska industrin och för näringslivet. För att återta detta måste man först lösa hamnproblemen.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska titta på konfliktregler i händelser som denna i hamnen, när man har ett gällande kollektivavtal. Utredningen ska inte vara klar förrän i maj 2018. Det innebär att en möjlig lösning på detta kanske ligger bortåt två år framåt i tiden. Under tiden fortgår problemen för hamnen, för Sverige och för svenska företag.

Därför vill jag fråga arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson:

 

Är ministern beredd att på något sätt ändra eller snabba på hanteringen av utredningen för att en lösning av hamnproblemen ska kunna vara på plats tidigare än om bortåt två år?


Detta innehåll har levererats automatiskt via RSS utan Altingets ansvar