Pressad situation för Statens servicecenter

FÖRVALTNING. Fyra år efter att Statens servicecenter inrättats anser få myndigheter att SSC har ökat deras effektivitet. En fjärdedel säger att kostnaderna istället har ökat, visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Margareta Åberg, riksrevisor.<br>
Margareta Åberg, riksrevisor.
Foto: Bild: Christian Hagward

Statens servicecenter, SSC, har uppnått målet att 25 procent av de statligt anställda skulle var anslutna till dem 2015, men det har gått långsammare än väntat. Anledningen till det är

Dokumentation

Rikrevisionens synpunkter på Statens servicecenter

  • Förutsättningarna för effektiv verksamhet för lönetjänster är dåliga och kommer fortsätta vara det en bit in på 2020-talet.
  • SSC har en ansträngd situation med att överföra anslutna myndigheter till det nya lönesystemet. En oväntad avtalsuppsägning har bidragit till situationen.
  • Det finns en risk att överföringen av myndigheter i framtiden till SSC fortsätter vara ansträngd.
  • Regeringens styrning av anslutning till SSC:s tjänster har varit begränsad och regeringen har gett få uppdrag till myndigheter om att pröva anslutning.
  • En del av orsaken till att anslutningen till SSC går långsamt är att flera myndigheter har förbättrat sin effektivitet
    sedan SSC bildades.

RiR 2016:19 Statens servicecenter – Har administrationen blivit effektivare?


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00