Ökat oberoende för teve vid sponsring

MEDIER. De svenska reglerna kan inte garantera TV-företagens redaktionella oberoende vid sponsring och produktplaceringar, anser EU. Riksdagen har därför ändrat lagen.

Mattias Croneborg

Nuvarande radio- och tv-lag är från den 1 augusti 2010 och baseras på EU-direktiv om radio och tv. Men EU-kommissionen har klagat på Sverige och anser att reglerna är otillräckliga.

Reglerna säger att programmen inte ”otillbörligt” ska gynna kommersiella intressen.  I de nya reglerna blir det mer tydligt att det inte bara handlar om att gynna någon utan att det inte heller får påverka det redaktionella oberoendet. Det blir också tydligare att det handlar om de specifika fallen produktplaceringar och sponsring. 

Den som bryter mot reglerna får betala en straffavgift. Hur stor den blir kommer att beror på hur stor påverkan programmet kan ha haft. Ju bättre sändningstid och ju bredare utbudet är för ett program desto större blir avgiften.

Dokumentation

BESLUTSKEDJAN – RIKSDAGSBESLUT

Vad händer nu?

De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2016.

Länk till riksdagens beslut Konstitutionsutskottets betänkande 2015/16:KU2



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00