Bättre läsförmåga: ”Politikerna har bidragit”

PEDAGOGIK. Sveriges fjärdeklassare gör en rejäl uppryckning i läsförmåga. Politikerna har sått och nu skördas resultaten av detta, menar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Foto: altinget
Amanda BerglandMattias Croneborg

På tisdagen presenterades den fjärde undersökningen av läsförmåga, PIRLS, bland elever i årskurs fyra. Undersökningen är en internationell studie som görs vart fjärde år. Sedan 2001 har resultatet för de svenska eleverna dalat. Men nu har det vänt och det med besked, så att man åter är på samma nivå som när Sverige var med första gången i undersökningen 2001.

– De satsningar som vi har gjort i svensk skola och som Skolverket är ansvariga för har börjat ge resultat. Det har politikerna bidragit med, säger Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör, till Altinget.

Har en grund

Vad vill du se ytterligare för åtgärder från politikerna?

– Kanske ska vi hålla fast vid det vi gör.  Vi ska utveckla det. Vi behöver arbetsro, långsiktighet och helhetsperspektiv.  Nu har vi grunden för att bygga vidare, säger Fredriksson.

Fakta
Läslyftet drivs av Skolverket och riktar sig till förskollärare och lärare i alla ämnen. Det syftar till att öka elevers läsförståelse och skrivförmåga genom att stärka och utveckla kvalitén i undervisningen. Läslyftet bygger på kollegialt lärande, det vill säga att lärare lär av varandra med stöd av handledare. Metoden har visat sig fungera bra och har starkt stöd i forskningen.  

Källa: Skolverket

Han lyfter framför allt satsningen Läslyftet som bidragande till de högre resultaten. Men Fredriksson ser också en annan sak som kan bidra till förbättringen.

– Skolorna i dag har bättre system för att följa elevernas utveckling. Redan från dag ett måste man ha koll på elevernas läsutveckling eftersom det är så avgörande. Om de inte kan lära sig läsa och skriva så kommer de inte att klara övriga skolarbetet.

 

Läs hela artikeln på Altinget Utbildning. Teckna gratis ej bindande provabonnemang här.

 

Dokumentation

Om undersökningen: 

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) är en internationell studie som undersöker läsförmågan hos elever i årskurs 4. Under våren 2016 genomfördes PIRLS i 50 länder. Sverige deltog för fjärde gången. 4 525 elever i årskurs 4 från 154 skolor deltog.

ePIRLS är ett läsprov som genomförs på dator i en simulerad internetmiljö. ePIRLS prövar även förmågan att navigera mellan olika webbsidor för att hitta rätt information, att snabbt utifrån kort information välja vilken länk som leder rätt och liknande. Under våren 2016 genomfördes ePIRLS för första gången i 14 länder. 3 879 elever i årskurs 4 från 144 skolor deltog.

 

Så tycker Skolsverige

Läs hela artikeln Altinget Utbildning. Teckna gratis ej bindande provabonnemang här.

 


Nämnda personer

Peter Fredriksson

Avgående generaldirektör Skolverket
Utbildad ämneslärare i svenska och historia, skolledarhögskolan och skolchefsutbildning

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00