Han ska leda Löfven till valseger

VAL. John Zanchi är valgeneralen som ska se till att Stefan Löfven får stanna i Rosenbad. Dörrknackning och digital närvaro ska leda Socialdemokraterna till valvinst 2018.

Den 26 september utsågs John Zanchi till valgeneral för Socialdemokraterna. Altinget har träffat honom och pratat om strategier, utmaningar och förväntningar på valrörelsen.

I maj 2017 utsågs Nils Vikmång till valgeneral. Men efter bara tre månader på posten gick denne vidare till att bli statssekreterare hos Stefan Löfven. Hans efterträdare är John Zanchi som närmast kommer från en tjänst som kommunikationschef hos Socialdemokraterna.

– Det är en viktig roll. Jag är ödmjuk inför uppgiften. Stefan Löfven och Lena Rådström Baastad har gett ett tydligt direktiv och det är att vi ska få förtroendet för socialdemokratin att växa. Fler människor ska känna att vi är alternativet för dem när de går till valurnorna nästa år. Målet är att vinna valet. That's it, säger John Zanchi.

Beprövad taktik

Zanchi arbetar nära partistyrelsen i arbetet med att utforma en valstrategi. När valapparaten är fullt utbyggd kommer ett drygt hundratal anställda arbeta för valseger på nationell nivå. Den stora insatsen ska dock genomföras av partiets 90 000 medlemmar. För trots att Socialdemokraterna förstår vikten av att vara på nätet är det en gammal beprövad taktik som ska stå för den största röstinsamlingen.

– Den primära kontaktvägen är att vi knackar dörr och att vi har politiska samtal med det svenska folket. Att prata med människor om det som är viktigt för dem och säga vad vi tror är lösningen på samhällsproblem i ett ”ansikte mot ansikte”-samtal är det absolut bästa sättet att prata politik, säger John Zanchi.

Budskap bästa kanalen

Trots att dörrknackning är långt i från en nykomling i ett valrörelsearbete ser John Zanchi fortfarande att den fyller sin funktion.

– If it ain't broken don't fix it. Det finns en fantastisk övertro på teknik bland människor som jobbar med valkampanjer. Man tror att det är via tekniken som både opinionen uppstår och att den kan bearbeta en väljarkår. I grund och botten så är den absolut bästa kanalen ditt budskap. Har du tillräckligt starkt budskap då kommer det komma ut både via den allra senaste sociala medier-plattformen och en gammal fax någonstans.

Samtidigt är de digitala kanalerna allt viktigare. Det är också där den enskilt största utbyggnaden av valprojektet sker.

– Nätet är jätteviktigt för oss. Vi bygger ut vår digitala kompetens kraftigt. Vi har tre stycken som producerar rörlig bild redan och vi ska ha fler skribenter på nätet, säger Zanchi.

Läs hela artikeln på Altinget Rikspolitik

 

Forrige artikel EI ska granska om Gotlands elnät är fullt EI ska granska om Gotlands elnät är fullt Næste artikel Jens Holm: Sänk våra arvoden Jens Holm: Sänk våra arvoden