Nätverk

Utbildning

Nätverket är en möjlighet att möta och nätverka med andra nyckelaktörer inom utbildningssektorn och utbyta erfarenheter. Syftet är att skapa dialog mellan både offentliga, privata och idéburna aktörer inom utbildningssektorn. Vid varje träff bjuder vi in en kunnig och intressant gäst med givet tema från politik, näringsliv eller akademi. Den andra timmen ägnar vi åt att diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter utefter dagens tema. 

Nästa möte

NätverksmöteHur ser SKR på framtidens skola och förskola?
29 maj 2024
Stockholm

Finansiering av skolan, digitalisering, lärarbrist och kunskapsresultaten. Debatten om svensk utbildning är bred. En fråga som ständigt är på tapeten är  problematiken med likvärdighet. Vi har 290 kommuner i Sverige och skolorna i dessa är allt fler. Principen att alla elever ska ha samma möjligheter till en likvärdig utbildning oavsett bakgrund eller var de bor är skrivet i skollagen. Men ekonomiska och sociala klyftor påverkar tillgången till resurser och kvalitet i skolan. Ojämlika förutsättningar som tillgång till behöriga lärare eller ekonomi till läromedel spelar stor roll. Men hur ska vi göra för att uppnå likvärdighet?

Dagens träff gästas av Monica Sonde, avdelningschef med ansvar för skola och förskola på SKR. Vad tycker och gör SKR om skolan och förskolan idag? Vad är vägen framåt? Träffen inleds som vanligt med ett kort inspel från gästen för att sedan fortsätta i diskussion och nätverkande.  

Stockholm, onsdagen den 29 maj, 09.30-13.30

Bild: SKR

Om nätverket

Utbildning är en politisk fråga som ständigt är aktuell. Alla är i stort sett överens om att skola och utbildning är viktiga komponenter i ett demokratiskt samhälle, samt i processen att fostra morgondagens medborgare. Idag utmanas dock svensk skola av problem som exempelvis betygsinflation och avsaknad av likvärdighet. Samtidigt pågår en intensiv debatt om friskolor, huvudmannaskap och vinster i skolvärlden. Hur säkrar vi en god utbildning för alla? Och hur ser vi till att det finns tillräckligt med kompetenta lärare i framtiden? I Altingets utbildningspolitiska nätverk får vi möjlighet att gå djupare än i den dagliga utbildningspolitiska debatten.

Medlemskapet i nätverket avser 5 på varandra efterföljande tillfällen med start vid nästkommande nätverksträff och löper därefter ca 12 månader. Nätverket träffas i centrala Stockholm men det finns även möjlighet att delta digitalt. I det fall man inte kan delta vid något tillfälle går det bra att skicka en ersättare. Fika och gemensam lunch ingår alltid.

Nätverket är förenat med en kostnad, 24 995 SEK exkl. moms för fem sammanhängande tillfällen. Se handelsvillkor här.

 

Mötesledare

Kerstin WeylerJournalist och mötesledare för Altingets nätverk Utbildning

Program

NätverksmöteHur ser SKR på framtidens skola och förskola?
29 maj 2024
Stockholm

Finansiering av skolan, digitalisering, lärarbrist och kunskapsresultaten. Debatten om svensk utbildning är bred. En fråga som ständigt är på tapeten är  problematiken med likvärdighet. Vi har 290 kommuner i Sverige och skolorna i dessa är allt fler. Principen att alla elever ska ha samma möjligheter till en likvärdig utbildning oavsett bakgrund eller var de bor är skrivet i skollagen. Men ekonomiska och sociala klyftor påverkar tillgången till resurser och kvalitet i skolan. Ojämlika förutsättningar som tillgång till behöriga lärare eller ekonomi till läromedel spelar stor roll. Men hur ska vi göra för att uppnå likvärdighet?

Dagens träff gästas av Monica Sonde, avdelningschef med ansvar för skola och förskola på SKR. Vad tycker och gör SKR om skolan och förskolan idag? Vad är vägen framåt? Träffen inleds som vanligt med ett kort inspel från gästen för att sedan fortsätta i diskussion och nätverkande.  

Stockholm, onsdagen den 29 maj, 09.30-13.30

Bild: SKR

NätverksmöteAI och skola - risk eller möjlighet?
11 september 2024
Stockholm

Inom skolvärlden har digitaliseringen kommit att spela en allt större roll under de senare åren. Det kan förändra allt från administration till inlärning. Under 2024 blir de nationella proven digitala. Nu öppnar också användningen av AI upp dörrar till nya möjligheter. Kan AI underlätta och omforma saker som beslutsprocesser, schemaläggning, elevstöd och provrättning? Hur kan AI integreras i skolan, och är det önskvärt?

Under dagens träff gästar speciellt inbjudna Erik Winerö, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet. Erik är doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för lärande, kommunikation och IT. Vilka möjligheter och utmaningar erbjuder AI inom utbildning? Hur kan det forma vår framtid inom lärande och bedömning?

Stockholm, onsdagen den 11 september, kl. 09.30-13.30

NätverksmöteHur organiserar vi elevhälsan och får våra elever att må bra?
26 november 2024
Stockholm

Psykisk ohälsa ökar bland unga och innebär sämre skolprestationen och högre skolfrånvaro. Samtidigt så är det skolans ansvar att erbjuda elever en bra miljö för lärande och utveckling. Hur säkerhetsställer vi en tryggare skolgång och hanterar den utbredda psykiska ohälsan bland svenska elever? Vad är skolans ansvar och hur kan skolan effektivt arbeta med tidiga och förebyggande insatser? Hur får vi våra elever att må bra?

Dagens nätverksträff gästas av barnombudsmannen Juno Blom och Pernilla Gudmundsson, ordförande för Sveriges skolläkare

Stockholm. Torsdagen den 26 november. Kl. 09.30-13.30

NätverksmöteUtmaningar inom svensk skola - Paneldiskussion med utbildningsutskottet
29 januari 2025

Kunskapstapp bland svenska elever, klyftor mellan elevgrupper samt en utbredd lärarbrist. Svensk skola står inför en rad stora utmaningar och flertalet frågor är just nu under utredning. Däribland utredningen om en nationell skolpengsnorm, utredningen om hur lärar-och förskollutbildningar ska utvecklas samt en utredning om en minskad administrativ börda för lärare och skolpersonal. Hur når vi likvärdighet inom den svenska skolan? Och hur får vi en fungerade skola där elever får det stöd som de behöver och ser till att rätt resurser sätts in i rätt tid?

Vi har bjudit in representanter från utbildningsutskottet för att diskutera allt från förskola till högre utbildning. Medverkar gör Josefin Malmqvist (M), Anders Ådahl (C), Patrick Reslow (SD), Camilla Hansén (MP) och Mathias Bengtsson (KD). Fler talespersoner tillkommer.

Stockholm, onsdagen den 29 januari 2025, kl 09.30-13.30 

NätverksmöteUtbildning för framtidens arbetsmarknad - Dimensionering för vem?
20 mars 2025
Stockholm

Vi lever i en tid av kompetensbrist som påverkar företag och branscher över hela landet. Trots att svenskar är mer högutbildade än någonsin tidigare finns det problem med matchning på arbetsmarknaden. Nyutexaminerade kan ha svårt att få relevanta jobb. Vissa menar att näringslivet borde få större möjligheter att påverka dimensionering och innehåll av högskoleutbildningar, andra lyfter att utbildning inte enbart handlar om arbetsmarknadsrelevans, utan också om bredare kunskapsutveckling och personlig tillväxt. De föreslår i stället ökat studentinflytande och sätt att ta hänsyn till arbetsmarknadens behov utan direkt inflytande från parterna. Hur bör egentligen utbudet och dimensioneringen av våra högre utbildningar bestämmas? Vilka fördelar och nackdelar finns med större arbetsmarknadsinflytande och hur ska Sverige som land lyckas utveckla en arbetskraft anpassad för framtidens krav?

Träffen gästas av Mats Bergman, professor i nationalekonomi och rektor vid handelshögskolan på Umeå universitet, Ulrika Wallén, Policyexpert inom högskolepolitik på Svenskt Näringsliv och Ordförande för Sveriges förenade studentkårer, SFS (preliminärt).

Kontakt

Fyll i kontaktformuläret om du har frågor eller vill veta mer om nätverket.
Du hittar våra handelsvillkor här.
E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00